Signmaker cursus

Signing is echt een enorm leuk vakgebied. Met de hoge kwaliteit printers en plotters van tegenwoordig is bijna alles te realiseren wat je kunt bedenken. In dit artikel gaan we in op een stukje van dit mooie vak: applicatie- en beletterings- techniek op bedrijfswagens.

(tekst gaat verder onder de foto)

Meer info Cursus Signmaker

Dit artikel verscheen in Sign+ magazine

Beletteren is een vak!

Een sterk huisstijldesign is één, het praktisch en slim toepassen van de huisstijl op bedrijfswagens is twee. En ook het vakkundig monteren en aanbrengen van al die teksten en afbeeldingen is echt een vak.

Ontwerpen voor bedrijfswagens

Op de computer kun je natuurlijk helemaal losgaan met een spectaculair bedrijfswagendesign. Leuk. Alleen het is wel handig als de ontwerper ook kennis heeft van folie en folie- montage. Hij moet begrijpen wat prima kan, en wat (bijna) onmogelijk is met folie.

Iets wat er op een ontwerptekening heel eenvoudig uitziet, kan echt een hele uitdaging zijn in de foliemontage. Denk bijvoorbeeld aan een grote afbeelding die is gepositioneerd over profileringen, bumpers en handgrepen. Mooi hoor! Maar dit vergt wel serieuze montagevaardigheden en het kost uiteraard tijd. Bedenk ook: alle onderdelen die je voor de montage moet demonteren (handgrepen, lichtarmaturen) vergen tijd, en moeten er ook weer netjes opgezet worden. Soms kunnen een paar kleine aanpassingen in het design uren schelen bij de foliemontage.

Foliekeuze

Meestal is stap één: de kleurenwaaiers in, op zoek naar een folie die het best past bij de bestaande huisstijlkleur. Een snij- folie voor het plotten van teksten en logo’s. En een geschikte printfolie of kleur carwrapfolie voor grotere vlakken.

Wrappen met snij-folie?

In de praktijk komt het regelmatig voor dat voor grote vlak- ken ook een snijfolie wordt ingezet. Simpelweg omdat het logo groot geplaatst moet worden, of de exacte kleur niet beschikbaar is in carwrapfolie. Het aanbrengen van grote vlakken snijfolie is echt een pittige uitdaging en vergt behoorlijke vaardigheid van de foliemonteur. Snijfolies hebben namelijk een hoge aanvangshechting en niet de prettige wrapeigenschappen die carwrapfolies hebben. Als je snijfolie toepast als carwrapfolie neem je bovendien een kwaliteitsrisico. Veel snijfolies zijn technisch niet geschikt om uit te rekken en bijvoorbeeld door profielen te monteren. Het risico op folieonthechting is groot.

(tekst gaat verder onder het kader)

Lijnenspel van een auto

Meestal lopen de vouwlijnen en profielen van een auto scheef (niet waterpas). De lijnen lopen dan naar achter wat hoger op. Om deze reden moet je een striping of lange tekst niet ‘waterpas’ plaatsen. Dat ziet er gewoon niet mooi uit. De applicateur moet hier een middenweg zoeken. Iets met de lijnen van de auto mee, maar niet te veel. Dit is een kwestie van goed kijken, aanvoelen en ervaring.

Bij de illustratie: Sommige patronen zorgen er voor dat rechte lijnen scheef lijken.

Carwrapfolie plotten?

Carwrapfolies zijn over het algemeen niet geschikt om te plotten en te pellen. De applicatietape hecht meestal slecht op het rugpapier van carwrapfolie. Een andere reden heeft te maken met de lijmlaag van carwrapfolies. De eigenschap- pen van de carwraplijmlagen zijn fijn voor het wrappen, maar geven problemen bij het plotten, pellen en aanbrengen. Er bestaan overigens ook folies die geschikt zijn voor zowel wrappen als plotten.

 

Werktekening lezen

Hoe goed de ontwerper ook heeft meegedacht met de foliemonteur, de praktijk is altijd iets anders. De applicateur moet de werktekening ‘vertalen’ naar een driedimensionale ondergrond. Dit vergt inzicht. Begin niet lukraak met plakken. Maar hang eerst alle onder- delen volgens de werktekening goed uit over de auto. Is de verdeling van de onderdelen in evenwicht? Blijven de teksten goed leesbaar (niet door naden en profielen)? Is alles compleet? Soms blijkt dat er toch wat moet worden afgeweken van de werktekening. Tip: voorzie je afwijkingen ten opzichte van het oorspronkelijke ontwerp? Ga dan eerst overleggen.

(lees verder onder de foto)

Logo's en teksten uithangen

Bij de foto: Er zijn diverse ‘scharnier’-methodes om teksten en vlakken aan te brengen. Soms is de ene manier makkelijker, soms de andere. Tijdens de cursus oefen je diverse methodes.

Voorkom onnodige stress

Als een designer rekening houdt met de volgende punten, voorkomt hij een hoop stress en zweetdruppeltjes:

  • De vaardigheid van de monteur
  • De gebudgetteerde montagetijd
  • Juiste foliekeuze

Wagenpark

Tip: maak foto’s van het eindresultaat en noteer de defini- tieve maten (bijvoorbeeld met de app My measures). Dat geeft houvast bij de volgende opdracht. Bovendien zal de ene foliemonteur een werktekening iets anders interpreteren dan zijn collega.

(tekst gaat verder onder de foto)

Bij de foto: Het is belangrijk de juiste technieken te leren als je folie door profielen heen wilt aanbrengen. Gebruik je de verkeerde techniek? Dan zal de folie loskomen.

Jarenlange perfectie

Het resultaat dat de foliemonteur aflevert, zal een paar jaar rondrijden. Die beletterde bedrijfswagen moet er dus jarenlang perfect uitzien. Fijn dus om handige tips en tricks te leren van een professional, zodat onthechting en andere klachten voorkomen kunnen worden.

Tijdens de tweedaagse Signmaker cursus komt onder andere aan bod:

  • Folie-eigenschappen en toepassingen (wat kan wel, wat kan niet)
  • Ondergronden beoordelen, schoonmaken en ontvetten
  • Aanbrengtechnieken vlakken folie (rakeldruk, rakeltechnieken, tips en tricks)
  • Snijden en afwerktechnieken
  • Meten en uithangen van logo’s, vlakken en teksten
  • Werktekening lezen
  • Profielen (inföhnen en andere slimme technieken)
  • Folie-onthechting voorkomen
  • Montage diverse soorten folies op (winkel)ruiten

 

Signmaker cursus

Meer weten over deze cursus? Aanvullende info, tarief en beschikbare data vind je als je klikt op de button hier onder!

Meer info Cursus Signmaker