Rakeltechniek
Het lijkt zo heerlijk eenvoudig als je een ervaren foliemonteur aan het werk ziet. Maar iedereen die zelf voor de eerste keer een stuk folie gaat plakken, komt er achter dat daar toch wel wat handigheid voor nodig is. In dit artikel gaan we bespreken hoe je luchtbellen en kreukels voorkomt.
(tekst gaat verder onder de foto)
Hoe voorkom je luchtbellen en kreukels?
Een dikke, gelamineerde folie of interieurfolie is nog niet zo ingewikkeld om strak aan te brengen. Maar overhandig je een groot vlak soepele snijfolie (zonder AT en backing), dan worden zelfs ervaren foliemonteurs vaak een beetje zenuwachtig. Zelfklevende folie strak aanbrengen is écht een vak. Hoe voorkom je luchtbellen, kreukels, scheuren en plooien in de folie? En, hoe zorg je dat het er na een aantal maanden nog steeds strak uitziet en er geen onthechting ontstaat?
Om folie strak aan te brengen, zijn onder andere de volgende aspecten essentieel:
- rakeldruk
- wrijvingsweerstand
- rakeltechniek
Rakeldruk
Waarom is rakeldruk zo belangrijk? Er zijn veel soorten folie en lijmlagen, maar bijna altijd geldt dat bij onvoldoende druk op de rakel lucht onder de folie achterblijft. Een optimale hechting ontstaat als de lijm in de poriën van de ondergrond is gedrukt. Bij veel folies is een druk van circa 4 kilogram nodig (bij gebruik van een standaardrakel van circa 10 centimeter breed).
Zeker als je grote lappen folie monteert, kan het gebeuren dat je hier en daar ‘verslapt’ en met te weinig druk rakelt. Het risico: luchtinsluitingen en onthechting. Kleine bel- letjes trekken meestal nog wel weg, maar waar de luchtinsluitingen zaten, is onvol- doende hechting tussen de lijm en onder- grond.
Harder dan 4 kilogram drukken op de folie mag natuurlijk, maar voegt weinig toe, behalve een lekker gespierde arm. Door met je rakel op een weegschaal te duwen, kun je zelf testen hoeveel druk je gewend bent te geven.
Wrijvingsweerstand
Rakeldruk is dus essentieel. Maar hoe voorkom je plooien en kreukels in soepele, dunne folies? Dit heeft te maken met de wrijvingsweerstand. Tijdens het rakelen, wordt de folie, door de wrijvingsweerstand tussen rakel en folie, wat opgeduwd. De folie wordt iets opgerekt, wordt wat ‘groter’, waardoor die vervelende spanningsplooien ontstaan. Hoe voorkom je dat? Verlaag de wrijvingsweerstand. Als de rakel meer ‘glijdt’ over de ondergrond zul je de folie minder ‘opduwen’. Een paar tips:
- Gebruik een teflon rakel of een rakel met een buffer.
- Spuit rakel en buitenzijde folie in met water en zeep of applicatievloeistof.
- Door ‘achteruit’ te rakelen breng je de wrijvingsweerstand omlaag.
(tekst gaat verder onder de foto)
Bij de foto: Door met de viltkant van de rakel te werken, verminder je de wrijvingsweerstand.
Rakeltechniek
Met een efficiënte rakeltechniek zorg je dat ieder stukje van de folie wordt geraakt. Dit is belangrijk, want daar waar je de folie niet hebt aangedrukt, blijft lucht achter tussen de folie en de ondergrond. Risico: lelijke luchtbellen en onthechting.
Er zijn meerdere rakeltechnieken. Bij de tips om de wrijvingsweerstand te verlagen stond al dat ‘achteruit’ rakelen helpt om het opduwen van folie te verminderen.
Folie ‘sturen’
Soms is het juist erg handig om de folie met behulp van wrijvingsweerstand wat op te rekken. Bijvoorbeeld als je voorziet dat het beeld van een grote print net niet lijkt te gaan aansluiten. Als je dan rakelt met een voorwaartse rakeltechniek en extra rakeldruk kun je de folie wat ‘sturen’. Hoe klein een folieverschuiving per rakelslag ook mag lijken; een verschuiving van 1 mm per 10 cm betekent 1 cm per meter.
(tekst gaat verder onder de foto)
Bij de foto: Met slimme rakeltechniek kun je de folie ‘opduwen’ maar ook plooien wegwerken.
Oefenen
Rakelen kun je natuurlijk niet leren door een artikel te lezen. Het betekent oefenen, oefenen en nog eens oefenen. Wat zeker helpt, is een training volgen waarbij je in een paar uur tijd een paar jaar ervaring opdoet. Daar word je bij de hand gepakt om je de juiste slag of techniek te laten voelen.
(tekst gaat verder onder de foto)
Bij de foto: Ben je gewend te werken met ‘vergevingsgezinde’ carwrapfolies? Het soort folie waar je een achtergebleven bel gewoon wegduwt met je duim? Daag jezelf dan eens uit en perfectioneer je rakeltechniek door te oefenen met een folie met een agressieve lijmlaag. Je zult er veel profijt van hebben tijdens het wrappen.
Meer weten over de cursus carwraptechniek? Aanvullende info, tarief en beschikbare data vind je als je klikt op de button hier onder!